Friday, April 26, 2013

Petua Untuk Menghilangkan Gatal-Gatal




Pilihan 1: Tepung Sagu - Ambil sesudu makan tepung sagu dan campurkan dengan sedikit air. Titiskan cuka sebanyak 4 titis. Setelah dikacau, sapukan bahan itu pada bahagian yang gatal. Lakukan setiap hari sehingga bintik-bintik gatal akibat peluh itu hilang dari tubuh anda.

Pilihan 2: Daun Kunyit - Cari daun kunyit, daun asam jawa dan daun pokok duri keman Tumbuk sehingga lu mat dengan campuran sedikit garam. Kemudian sapu pada tempat gatal. 

Pilihan 3: Gambir - Sekiranya ada masalah gatal pada kulit dan kelenkang, ambil sekeping gambir, masukkan ke dalam piring kecil kemudian basahkan gambir dengan sedikit air supaya ia kembang. Sapu pada bahagian gatal. 

Pilihan 4: Garam Kasar - Bagi menghilangkan kesan daripada gigitan nyamuk dan menghilangkan gatal-gatal pada kulit, campurkan garam dan air. Jangan biarkan garam itu terlarut. Kemudian sental garam itu di bahagian yang kena gigitan. 

Pilihan 5: Daun Rambutan - Daun rambutan juga boleh mengatasi masalah kulit kepala yang gatal. Masukkan daun rambutan dalam satu bekas yang berisi 3 gelas air, hancurkan daun rambutan . Setelah itu perah 2 biji limau nipis serta kacau hingga sebati. Tapis air tersebut, sapukan rata-rata biar ia menyerap pada kulit kepala. Sebaik-baiknya anda amalkan 2 minggu sekali.

No comments:

Post a Comment